Tuesday, October 7, 2008

hurmmm.. ye ker prestasi aku slow?


he he he he.. prestasi aku slow? let me think for a while.. it's not easy beb! to be under site acquisition.. x tidur mlm.. tp mkn still lalu beb.. let me describe my job tasks...
hurmmm... we built telecommunication tower for Celcom, DiGi, Maxis based on coordinate that will given by their planner.. based on that we will proposed locations usually more than 3 locations should I present to them.
masuk kg keluar kg, masuk pekan keluar pekan.. panjat bukit.. redah semak untuk padankan dgn koordinat yg diberi.. kekadang aku sampai rumah pkl 9 mlm.. aku wanita.. nasib baik bujang.. kalau berkahwin, mahunya suami masam mencuka... he he he he... itu baru internal tasks.. lepas semuanya secured dgn erti kata tuan tanah bersetuju, so, for external.. I will arrange with Celcos Planner.. to decide which one the best location that meet their coverage objective... to get their approval pun ambil masa juga... nak dptkan diorg utk turun buat site visit pun susah... always training.. aku jer yg x der training.. semuanya bidan terjun... untuk tujuan ini, alatan yg aku selalu ada adelah GPSMAP 60CSx, compas, camera, Google Earth and Wikimapia... hurmmm.. utk ambil panaromic view pics.. aku akn naik skylift yg boleh mencecah 80ft.. berani x beraninya aku... sewaktu di atas, bergoyang-goyang je... lepas dr site visit, kena sediakan site survey report.... then upload dlm sistem.. after got green light from Planner then masuklah pula phase 3.. iaitu negotiation with landowner... wah... bukan mudah.. nak deal harga dgn landlord.. kekadang kena kreatif.. ha ha ha.. kekadang kena maki hamun pun ade.. semuanya adalah.. tabah saja.. tp x siapa pun mengerti.. betapa susahnya nak handle perkara ini... kekadang byk yg pending disebabkan harga sewaan.. kekadang disebabkan tenancy agreement... kalau individual land.. agak senang.. mudahlah sikit.. kekadang masalah yg dihadapi bila individual land ini adalah masalah P.H.D... ade saje yg x kena.. bila disentuh isu radiasi dr menara.. semua org takut... padahal diorang tahu ke ape itu radiasi.. dari mana dtgnya radiasi.. ini tidak, masyarakat hanya menerima sj ape yang org lain ceritakan.. padahal diorg x tahu, yg pembawa cerita tu ade penyakit P.H.D.. ha ha ha! semuanya nak kena resolve... makin susah kerja.. ok.. bila timbul isu radiasi dah la nak kena deal dgn MCMC utk adakan forum... semuanya akan melambatkan kerja pembinaan jika aku x selesaikan perkara ini... tp perkara ini jrg2 berlaku.. alhamdulillah.. bila project tgh berjalan.. tiba2 laluan ke tapak ade masalah... ha ha ha ha.. aku juga... org cari aku.. sbb aku yg berjanji dgn mereka.. aku bukan setakat secured site tapi kena juga make sure penggunaan laluan ke tapak x ade masalah.. surat-menyurat, urusan rundingan akn dibuat oleh aku.. bila site dah handover.. jln x dibaiki.. org kampung akn call and inform.. ape ni cik ada.. kata lepas siap, jln akan baiki.. susahlah sy, cik ada.. bisness sy x jln, org kg marahkan sy... hurmm.. hampeh.. perkara ni, aku dah ajukan kpd mereka yg sepatutnya... alih2 aku yg terpaksa mengadap masalah ni... aduhai... kena pula tanah government.. huh, bkn main byknya prosedur yg harus diikuti... kekadang malu alah pula bila kerap kali kita nak tanyakan perkembangan permohonan kita... layan pun mcm x nak layan je... diorang x faham kerja kita mcm mana, asyik ditekan-tekan pihak atasan... kena pula tanah private.. lagi2 la byk hal... nak tak nak site yg pending since 2005 and earlier 2006.. aku belum lagi kerje di company ni... huh aku juga nak kena settle.. private land.. faham2lah.. bkn mudah... sebenarnya bukan mudah untuk berada di position ini.. org hanya tahu, kita mesti achieve target.. we must! what I should do right now? berikanlah kekuatan & ketabahan... kreatifkanlah hambaMu ini, Ya Allah... permudahkanlah kekalutan-kekalutan aku ini... aku x tahu mcm mana nak percepatkan semua site ni... kalau boleh aku pun x mahu nak pending lama2 semua site yg under aku ni.. dah naik mual dah... ok.. ok.. cari semangat semula cik ada.. be strong... yakin boleh... ye yakin boleh!he he he he... bila org tanya department mana yg aku nak joint... ade brp byk department yer? he he he! kurang ajor betol le tu... sabar je lah.. de tak department human resource? department IT ker? tp kalau x ade keje luar... x seronok juga.. x naklah asyik terperap je di ofis... hurmmm.. x per lah! selagi boleh bertahan... aku akn selesaikan semua perkara yg telah aku mulakan.. cuma aku perlukan strategi to resolve all the problems... he he he he.. you can do it! the best woman wins.... yehaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! aku x der lah slow sgt... cuma dgn diorg yg aku berurusan jer yg slow down.. asyik breakdown je... hu hu hu... kawan2 kasi semangat pd aku! be the best among the best.... yep.. yep... yep... horrreeeey! aku nak updatekan semua keje nih!

No comments: