Wednesday, January 6, 2010

nasi daging 01.01.10


a'aahhhh ... dah thn baru daaa thn 2010. hurmmm ... x sangka, kan? kita masih lg diberi peluang untuk membetulkan diri, moga tahun ini akan ade sesuatu yg bermakna buat diri aku ini ... a little big bz, sbb tu x update2x blog nih .. by da way, ape yg cik ada buat di tahun baru nih???? ta ta tra .... cik ada telah sekali lagi menolong bonda dan ayahandaku memasak nasi daging untuk dihantar ke Taiping. From KK to Taiping ... jauh, kan? mcm ntah ape2x jer ... tp ape boleh buat demi pakcik sedaraku yang juga abg kepada ayahandaku sendiri. bapa saudaraku itu akan mengadakan majlis akad nikah anak perempuannya pada 01.01.10 ... cantik gak tarikhnya! so, menu nasi daging yg juga menu tradisi keluarga sebelah ayahandaku telah menjadi hidangan untuk hari bersejarah sepupuku itu ... actually, cik ada sedikit memberontak, adikku juga berkeadaan tdk puas hati ... mana tidaknya, jauh benor perjalanan nasi daging tu! udahlah ... hr utk kita berehat, sdh jd mcm hr bekerja ... bonda pula, seharian berhempas pulas mengadakannya... bonda dan ayahanda bknlah pro memasak menu itu, ini percubaan kali ke 2... agak kelam kabut juga dibuatnya .... sian bonda, berengkot-engkot kakinya ... biasalah org tua2x, sakit lutut ... ntahlah! kekadang, org nak senang ajer! cik ada siap warning dgn adik2x cik ada, dan juga utk diri ini, jgn sesekali menyusahkah org lain ... kalau org dah sudi menolong, jgn kita menyusahkannya lagi ... bersyukurlah walaupun ianya cuma pertolongan yg kecil ... bonda marah kalau cik ada membebel x puas hati, katanya kalau x ikhlas ... x payah tolong ... gulp! bkn x nak tolong, cuma .... hurmmmm, entahlah! x tahu nak kata aper ... btw, I got new experienced! by right now, I know how to cook nasi daging, air asam and dalca ... thanks bonda, ayahanda! tp len kali leh x, sukatan segantang beras tu dikurangkan kepada 4 cups jer beras? keh2x ... saper nak mkn byk2x tu? lain la kalau buat kenduri .... kitaorg siap masak pkl 3 lebih... siap2x semuanya, bonda dan ayahandaku bertolak ke Taiping ... bonda ade mengajak tp kitaorg dah x daya nak mengekor lg ... masing2x dah letih ... bonda dan ayahanda lg la letih ... diorg sampai di Taiping 5.30 ptg ... sampai KK dlm pkl 10pm ... huh! sian bonda and ayahandaku ...



kuah dalca yg udahpun siap! yeehaw....

tgh punggah nasi ... itu periuk nasi ayahandaku. periuk baru tuh! moga rezeki ayahandaku + bondaku berlimpah ruah ... amin!

beras udah dibasuh, ditos ... maka bermulalah acara merincik bawang ... cili api tu, dimesin ja ... kalau dirincik gak, alamatnya .. terbakau tangan tuh!

ini bhn2x nak buat air asam ....

brp kilo daging ntah, ayahanda beli ... tp berkilo2x juga la! rasanya 12 kilo

mmg ader umphhhh! tp cik ada x boleh ler mkn byk2x ... ikutkan ht mmg bertambah2x tp huk2x ...




4 comments:

Jojoe said...

bila nak masak kat aku ni??huhuhu

Cik Adawiyah said...

kah2x ... kalau nak mkn2x, ko dtg aStar aaarrr! keh3x ... bleh lunch same2x ...

Jojoe said...

ye la tu...org tu dah tak mau balik kola ketil dahhhhh..huhuhuhuh

Cik Adawiyah said...

bkn x mo blk ... dah berminggu2x balik, cume x sempat je nak jumpe ko... keh2x